/Files/images/sotsalniy_pedagog/11.jpg

Діти на карантині: як правильно пережити вимушені канікули вдома

Зараз дуже непростий період для всіх, і помилково вважати, що діти нічого не помічають. Вони на це реагують, навіть якщо просто віддзеркалюють поведінку батьків.

Дітям варто розповідати правду про те, що відбувається. Вони все помічають. Коли інформація відсутня, малеча починає застосовувати свою уяву та фантазію – це сприятливе підґрунтя для тривоги. Говорити потрібно лише правду, але спрощувати її: не використовувати складних термінів, не описувати детально наслідки захворювання. Те, як подавати інформацію, залежить від віку дитини. Дітям дошкільного віку, наприклад, можна пояснювати це через гру.

Почати із себе. Насамперед батькам варто звернути увагу на своє ставлення до карантину та епідемії. Діти часто віддзеркалюють поведінку батьків, тож вони можуть передавати їм свою тривожність. Батьківська поведінка має транслювати спокій і впевненість, тоді у дитини буде розуміння того, що все вдасться подолати.

Акцентувати на діях. Можна розповісти про симптоми, які виникають під час цієї хвороби. Пояснити, що є вірус і багато людей хворіє, але й багато виліковується. Водночас наголосити на тому, що є способи, які допоможуть уникнути хвороби: залишатись вдома, частіше мити руки тощо.

Батьки мають бути максимально відкритими до запитань і давати правдиві відповіді. Якщо не знаєте чогось, можна разом із дитиною знайти інформацію у наукових статтях: бути дослідниками разом. Не можна ігнорувати її запити. За своєю природою діти дуже допитливі, вони потребують постійного потоку інформації для розвитку та формування нервової системи.

Діти до певного віку не можуть аналізувати інформацію та розуміти, де правда, а де ні. Батьки, які проговорюють те, що відбувається, допомагають малечі сформувати свою думку та бачення ситуації. Коли малюк поводиться пасивно і не запитує про вірус, ймовірно, у неї існує страх. Не розповідаючи про вірус, ми можемо підсилювати ці почуття. Тому варто знайти підхід до дитини й поговорити про ситуацію, що склалась.

«Карантин потрібно пережити»

Дорослим людям важко перебувати в ізоляції, а дітям це набагато складніше. Наше ставлення до дитини у цей період має бути толерантним, більш підтримувальним і спокійним, ніж зазвичай.

Зберегти звичний режим дня. Розпорядок дня – це те, що дає почуття безпеки дитині. Тобто лягати спати і прокидатись у той самий час, снідати, обідати й так далі. Звісно, у режимі карантину відтворити його на 100% буде складно, але треба постаратись зберегти основні пункти.

Ставити реалістичні вимоги. На час карантину з дітьми батьки, ймовірно, не зможуть працювати на тому ж рівні, що раніше. І діти не зможуть вчитись так само ефективно, як за звичайних умов. Це певний період, який мине і до якого варто адаптуватись. Карантин потрібно пережити, й далі буде по-іншому.

Пояснювати дитині, що хтось із батьків буде зайнятий, потрібно до початку роботи. Знову-таки, це планування дня і чітке обмеження часу на роботу та відпочинок. Дітей варто попереджати, що найближчої години дорослі не зможуть приділяти так багато уваги дитині. Але цей час мине і згодом ви зможете погратись чи зробити щось разом.

У період карантину батькам потрібно бути з дитиною і реагувати на її потреби. Щоб дитині було простіше, можна використовувати позитивні підкріплення: наприклад, за кожне виконане завдання давати наклейку, за п’ять таких стікерів – приз. Така гра допомагає дитині витримувати ці періоди тимчасового дискомфорту (наприклад, коли батьки зайняті роботою) задля винагороди.

Як розпланувати день і чим зайняти дітей

Карантин схожий на відпустку чи довгі вихідні, тому варто розуміти, що для дорослих і дітей – це все-таки період розслаблення. Не варто гнатись за досягненнями й змушувати дітей виконувати нереальний план.

Важливо дотримуватись розпорядку дня: чищення зубів, зарядка, прогулянка (якщо це можливо), денний сон та інші звичні для дитини ритуали повинні бути щодня. Дуже важливими є спільні прийоми їжі. Графік потрібен, щоб дитина мала певні межі, в яких вона буде більш організованою. Так і батьки встигатимуть більше, і малеча отримуватиме достатньо уваги.

Те, як наповнювати весь інший час, залежить від уподобань дитини. Згідно із системою Монтессорі, найбільш продуктивною частиною дня у дітей є час до обіду. Тому всі заняття, які спрямовані на розвиток дитини, краще планувати на першу половину дня.

Змушувати дитину не потрібно: лише йти за її інтересами. Дитина хоче читати – можемо почитати, вирішує складати пазли – займемось цим. Не варто складати список занять і виконувати їх по черзі: дуже важливо прислухатись до дітей та їхніх бажань.

На період карантину батькам або іншим членам сім’ї треба домовлятись, хто зараз сидітиме з дитиною. Наприклад, батько працює, поки мама гуляє з дитиною. Потім мама займається роботою, а батько грається із дітьми. Одному дорослому повноцінно працювати та займатися дитиною буде важко – діти рідко можуть три години спокійно гратись самі, не відволікаючи.

Планувати всі активності варто з урахуванням інтересів дитини, бо для кожного віку вони свої. Час, який зараз батьки проводять із малечею, можна використовувати для спільних приготувань їжі, занять йогою чи танцями, наведення порядку вдома. Дітей варто залучати до домашніх справ: вони за прикладом батьків вчаться багатьох речей. Якщо дитина виявляє інтерес до хатніх справ, потрібно заохочувати її до цього, навіть якщо в неї не все виходить добре.

Удома можна гратися і з кінетичним піском, пластиліном, робити аплікації з паперу. Для дітей цінно, коли батьки граються з ними на одному рівні: наприклад, сідають разом на килим і роблять щось спільне.

На час карантину потрібно підготуватись і знайти нові варіанти для ігор з дітьми: малеча не зможе робити одне й те саме щодня. У YouTube чи навіть у соцмережах інших мам можна знайти багато ідей, чим зайняти дитину. У періоди карантину варто стежити за кількістю солодкого, яке вживають діти. Солодощі збуджують дитину: їй важче заснути, складніше сконцентруватись на чомусь.

Для ігор та розваг не використовуйте часто гаджети. Краще звідти видалити усе зайве й залишити лише додатки для розвитку та навчання. Мультики варто обирати документальні та навчальні. Наприклад, після прочитання енциклопедії дитина зацікавилась Антарктидою – це чудово і можна наступного дня показати відео на цю тему.

Не варто сприймати карантин як те, що ускладнює життя. Використовуйте його для того, щоб провести більше часу з дітьми: вони насправді дуже потребують нашої уваги. І навіть разом розкласти речі після прання – це вже чудова спільна активність.

Навчання вдома – це класно.

Як організувати робочий процес, щоб дитині було цікаво

Батькам іноді буває важко впоратись із дітьми, якщо в малечі багато вільного часу. Якщо на канікулах їх можна зайняти чимось на дворі, відвести у гуртки, дитячі табори чи до бабусь-дідусів, то під час карантину всі вдома. Дуже важливо, щоб всі усвідомлювали, що карантин – це не канікули і робота в усіх продовжується, тільки переходить в онлайн.

Здається, усе має бути гаразд – діти все ж зайняті. Та багатьом дорослим важко тримати дисципліну і працювати віддалено – що вже казати про учнів?

Ось кілька порад, які допоможуть зробити дистанційне навчання цікавішим і легшим як для дітей, так і для дорослих:

● Грамотний тайм-менеджмент. Дітям взагалі важко довго втримувати увагу на чомусь, а тим паче – якщо вони вдома. Щоб навчання не розтягувалось на весь день, щоранку складайте міні розклад. Детально прописуйте, що стільки часу дитина проводить над завданням, а стільки – за відпочинком. Обов’язково робіть перерви хоча б кожні 20-30 хвилин – так дитина ще не встигне остаточно втомитись. А завдяки розкладу вона бачитиме, коли далі зможе займатись чимось цікавим.

● Окремі робочі місця. Разом із дитиною розмістіть на її столі для навчання всі необхідні для цього предмети (бажано із запасом). Так учень сам долучиться до створення свого робочого простору, це слугуватиме додатковим стимулом там займатись справами;

● Робіть разом із дитиною коротенькі руханки кожні 1-2 години. Під час ізоляції всім буде корисно більше рухатись.

● У дитини з часом може зникати мотивація до навчання – це нормально. Спробуйте разом створити нову атмосферу – нехай малюк уявить себе учнем котроїсь із казкових шкіл. Постарайтесь трохи підтримати “чари” – якщо це школа чарівників, то нехай запише всі слова англійської мови, які йому схожі на замовляння.

● Не забувайте про методики STEAM-навчання. Запропонуйте дитині зробити власний дослідницький проект – нехай протягом карантину спостерігає за ростом рослини у вазоні, змайструє собі помічника з канцелярських приладів чи розробить систему сортування каструль, щоб вони не падали і не гриміли. Винаходити і досліджувати разом – неймовірно захоплює.

● Щоб адаптація до нового формату навчання відбувалась легше і мотивація до навчання росла, не забувайте хвалити дитину. Вказуйте на всі її успіхи, якими б дрібними вони не були. Під час вимушеної ізоляції непросто всім, а добрі слова від найрідніших підтримують найкраще.

● Пам’ятайте: ви не вчитель, тому не впадайте у відчай, якщо не вдається щось пояснити. І не нянька, тому не пробуйте зробити всі завдання за дитину. Адаптація до нових умов навчання триває мінімум два тижні, тож постарайтесь бути терплячими і до дитини, і до себе.

Як не піддатися загальній паніці

Введення карантину у зв’язку з епідемією коронавірусу спровокувало деяку паніку серед населення — у продуктових магазинах регіону присутній ажіотаж, люди почали скуповувати продукти, також поширюються різні чутки щодо епідемії, лікування та обмежень.

Паніка виникає, коли людина відчуває загрозу для себе, і тоді в неї просинаються стародавні інстинкти, які допомагають виживати. У людини з’являється багато енергії, тому що це необхідно для виживання. Але організм зменшує затрати на розумну діяльність, і тому люди можуть здійснювати ірраціональні вчинки. Такі, як наприклад, скупка туалетного паперу. Масові покупки туалетного паперу можна було б пояснити нашим радянським минулим, коли цей товар був у дефіциті, однак така ж картина спостерігається і в європейських країнах. Тому даний факт — просто приклад масової ірраціональної поведінки. Паніка примушує людей вести себе, як оточення, і якщо оточення починає вести себе не раціонально, то вони теж копіюють цю поведінку.

«Людина — соціальна істота, і тому у випадку загрози люди починають підкорятися законам більшості, — вважають психологи. — Це трапляється тому, що стародавні інстинкти нам говорять, що у стаді легше вижити. Тому якщо під час паніки деяка група розпочне скуповувати не папір, а, наприклад, зубні щітки та дрова, то усі інші теж почнуть це робити. Тому що закони більшості — це основа виживання». Паніці піддаються у першу чергу люди з низьким рівнем зайнятості.

«Щоб не піддаватися паніці, треба мати занятість та відповідальність, від якої не можна відволікатись, — говорить психолог. — Треба ходити на роботу, робити зарядку, телефонувати батькам та займатися дітьми. Іншими словами, робити все те, що ви робите завжди. Коли є відповідальність, то паніка відступає».

Також тим людям, які вимушено знаходяться вдома у зв’язку з карантином, психолог радить знайти заняття, яке допоможе відволіктися від ситуації — наприклад, праця на дому, волонтерство чи інші соціально значимі проекти.

«Найголовніше — не приймати поспішних рішень, а якщо рішення прийнято, то не поспішати його відразу реалізовувати. Якщо у вас виникає бажання терміново купити ще кілька кілограмів гречки — почекайте годину, а краще день-два».

Методи самозаспокоєння

Три швидкі способи зняти стрес

Перш за все варто розуміти, що стрес досить корисна річ для нашого організму. Він допомагає мобілізувати сили, ресурси, які в своєму щоденному житті не задіюються. Тому час від часу знаходитись у стресовому стані корисно.

Якщо ж стресів забагато і подолати їх стає складно, пропонуємо три найпростіших методи, як заспокоїтись.

1. "Дихання по квадрату – це одна з найпростіших методик швидкого заспокоєння. За цією методикою потрібно пальцем однієї руки водити по долоні іншої, утворюючи квадрат. На вертикальних гранях уявного квадрату треба робити вдих/видих, а на горизонтальних паузи. Вдих – пауза – видих – пауза. Так треба повторювати хвилин з п’ять або поки не заспокоїшся. Таким чином людина починає контролювати своє дихання. Також це і тактильні відчуття – людина починає відчувати своє тіло.

2. Адреналіновий барометр. Коли ми знаходимось в стані стресу, то емоції нас захлинають. У цей час важливо відволіктись, із негативних емоцій на позитивні. Можна згадати якийсь веселий чи приємний випадок, подумати про щось добре. До прикладу, можна уявити, що тримаєш на руках кошеня. Тоді градус нервового напруження спаде.

3. Ще один з найпростіших і швидких методів – позитивне мислення. У всього є свої плюси і мінуси. Важливо пошукати плюси у стресі. До прикладу, когось відчитав бос, треба собі подумати «це добре, що керівник вимагає від мене більшого, отже в мені бачать більший потенціал». Або ж звільнили з роботи, треба подумати «Ну і чудово! Я тепер маю багато вільного часу. Я можу знайти собі кращу роботу. Я можу перетворити своє хобі на роботу» та ін. Важливо у будь-якій ситуації шукати позитив.

Ці методи можна використовувати як окремо один від одного, так і послідовно – дихання, відволікання та налаштовування на позитивні думки.

Пам’ятайте: ми притягуємо те, про що думаємо.

/Files/images/sotsalniy_pedagog/22.jpg

ДІТИ І КАРАНТИН: як провести час вдома

Батьківські лайфхаки, або як пережити карантин з дітьми вдома

Карантин 2020: ТОП-5 ігор для дітей, яким набридли гаджет

Подорож не виходячи з дому . Музеї світу онлайн

https://vn.20minut.ua/goto/aHR0cHMlM0ElMkYlMkZuYXR1cmFsaGlzdG9yeS5zaS5lZHUlMkZ2aXNpdCUyRnZpcnR1YWwtdG91cg==

https://vn.20minut.ua/goto/aHR0cCUzQSUyRiUyRnd3dy5ubXVzYWZ2aXJ0dWFsdG91ci5jb20lMkY=

https://vn.20minut.ua/goto/aHR0cHMlM0ElMkYlMkZ3d3cubG91dnJlLmZyJTJGZW4lMkZ2aXNpdGVzLWVuLWxpZ25lJTIzdGFicw==

https://vn.20minut.ua/goto/aHR0cHMlM0ElMkYlMkZhcnRzYW5kY3VsdHVyZS5nb29nbGUuY29tJTJGcGFydG5lciUyRmFjcm9wb2xpcy1tdXNldW0=

https://vn.20minut.ua/goto/aHR0cCUzQSUyRiUyRnZpbm55dHNpYS1tdXNldW0uaW4udWElMkZwYW5vJTJG

Кiлькiсть переглядiв: 64